Melbourne, the Grampians N.P. & Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu Melbourne, the Grampians N.P. & Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu

Melbourne, the Grampians N.P. & Great Ocean Road

Door: Stèf en Miek

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

08 Januari 2017 | Australië, Melbourne

Maandag 2 januari 2017
Eerst maar even een vervolg op het verhaal van gister, wat een pannenkoeken-actie was dat zeg… ;-) Wij op zoek naar een lekker drankje, maar de 7/11 had een iets kleiner assortiment dan gedacht…dus uiteindelijk met cola en ice tea weggegaan. Zitten we op de afgesproken tijd te wachten in het hostel op Femke en Sascha, echter na 20 minuten nog steeds niemand te bekennen. Toch maar even het WiFi-password gevraagd om te contacten en je raad het natuurlijk al…zitten we in het verkeerde hostel; blijken ze een half uur verderop te vertoeven in het YHA naast the Harbour Bridge. Helaas was het al te laat om daar alsnog naar toe te gaan (vandaag weer redelijk op tijd op om door te vliegen naar Melbourne). Online nog maar even een paar tips uitgewisseld en toen weer terug naar ons eigen hostel gegaan.
Vandaag hebben we verder niet zo veel ondernomen, behalve de 1,5 durende vlucht naar Melbourne. Het warme Sydney inruilen voor een iets minder warme, andere wereldstad. Het is vandaag de eerste ‘normale’ dag na alle feestdagen, een dag waarop veel Australiërs (en andere nationaliteiten) weer naar huis gaan na al het samen zijn met familie. Nou dat hebben we geweten…wat een drukte op het vliegveld zeg! Uiteindelijk mochten we langs de (zeer) lange wachtrij heen, zodat we snel in konden checken en onze vlucht nog konden halen. Het bagagesysteem lag inmiddels ook zo goed als plat, dus nog even een kleine vraag of onze koffers Melbourne ook gingen halen, maar missie geslaagd! Verblijven in Melbourne en omgeving betekende ook de eerste kennismaking met het autorijden in Australië; links rijden en daarmee de rotondes ‘de verkeerde kant op’, het probleem ruitenwisser/richtingaanwijzer, enz ;-). Daar kwam nog bij kijken dat we een Toyota Yaris gereserveerd hadden, maar een upgrade kregen naar een Kia Cerato. Google maar even en je snapt dat we even moesten wennen… :-P Stèf durfde het als eerste aan en heeft ons veilig naar ons hotel gebracht!
De rest van de dag lekker rustig aan gedaan. Het ho(s)tel bleek geen keuken te hebben, dus verplicht uit eten ;-) De fish & chips smaakte prima in ieder geval!

Dinsdag 3 januari 2017
Na een nacht heerlijk (en lang voor ons doen) geslapen te hebben, zijn we er vanmorgen op uit getrokken om Melbourne te verkennen. We wisten vanuit Sydney dat ze ook hier een ‘I’m free tour’ hadden en aangezien ons dat goed bevallen was, zijn we om 10.30 bij The State Library of Victoria aangesloten. We zijn, ook hier, langs alle hotspots van de stad gelopen: Federation Square, Street Art, Flinders St Station, Yarra River, Eureka Tower, Hidden bar scene, Centre Place, Melbourne’s Coffee Culture, Block Arcade, Chinatown, State Parliament of Victoria, Old Melbourne Goal, Royal Exhibition Centre en Carlton Gardens.
Wow, St. Pauls Cathedral, Flinder Street Station en de streetart op Hosler Lane sprongen er toch wel heel erg uit. Wat een prachtige gebouwen zeg en mooie (legale) graffiti tekeningen! De tour eindigde bij de Yarra River, van daaruit hadden we een prachtig uitzicht op de skyline van Melbourne.
Melbourne wordt ook wel de ‘City of 4 Seasons’ genoemd. Dat wil zeggen dat het weer binnen 24 uur zo om kan slaan, dat alle seizoenen wel voorbijkomen. Nou, dat hebben we geweten vandaag…oké, we hebben ze niet alle 4 gehad. Maar als je ’s morgens met dikke bewolking en een vestje aan naar de stad toe loopt, de lucht halverwege de ochtend volledig openbreekt en de zon een pit in de grond schijnt en je dan ook nog je zonnebrand bent vergeten…dan snappen jullie hoe we er nu bijzitten :-P Annemieke iets meer dan Stèfanie…
Na de tour zijn we zelf nog verder op ontdekkingsreis door de stad geweest. Nog even terug naar St. Pauls Cathedral om ook binnen te kijken, naar Hosler Lane om de straatartiesten aan het werk te zien en naar Federation Square om gewoon te genieten! Melbourne heeft in het Central Business District een free-tram-zone, ideaal om je te verplaatsen in het centrum wat toch wel een beetje heuvelachtig is. We zijn dan ook met de tram naar de Fitzroy Gardens gegaan, om daar te genieten van de mooie natuur en wat mooie foto’s te maken. En ja….we hebben hier zowaar ook lekker rustig aan gedaan, dus we hebben weer wat rust te pakken :-) Als laatste nog even naar de haven toe gegaan om daar alle grote jachten te bewonderen en een blik te werpen op het Etihad Stadium, het cricket stadion. Na nog wat gegeten te hebben in de foodcourt zijn we teruggelopen naar het ho(s)tel, nog maar eens wat plannen maken voor morgen. Vandaag hebben we in ieder geval mooie herinneringen gemaakt!!

Woensdag 4 januari 2016
Vandaag zijn we naar Philip Island gereden, zo’n 2 uur ten zuiden van Melbourne. Hier staat het Koala Conservation Centre, een natuurlijk eucalyptus bos waar zo’n 20 koala’s leven in hun eigen leefomgeving zoals deze ook in het wild is. Daarnaast lopen hier nog andere dieren rond, zoals wallabies, possums, mierenegels en slangen. We hebben hier ongeveer 1,5 uur doorgebracht en vele mooie foto’s gemaakt van de (te) schattige koala’s. Je zou ze zo in je rugzakje stoppen en meenemen… ;-)
Hierna zijn we doorgereden naar The Nobbies. Dit is het meest zuid-westelijke puntje van Philip Island en je kan hier dan ook prima langs de adembenemende kust wandelen. We hebben een korte wandeling gemaakt, langs de ruige (maar adembenemde) zuidkust van Philip Island, naar de ‘blowhole’. Dit is een soort grot waar de golven met geweld in en uit stromen en dan uiteindelijk een geweldig, donderend geluid maakt.
Daarna kwam de volgende uitdaging, een slaapplaats zoeken voor vannacht. Dat bleek nog niet zo eenvoudig, mede doordat niet elke (en dat zijn er veel :-P) McDonald gratis WiFi had en we toch een beetje low-budget wilden slapen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Sam’s House in Tarneit. Blijkt het een privé-huis van 2 Chinezen (denken we) in een villawijk te zijn…is weer eens wat anders, maar de gastvrijheid en de kamer zijn prima! :-)
Met het oog op de schaarse slaapplaatsen, gelijk maar alles voor de rest van de week geregeld. Scheelt ons een hoop tijd en toch ook wel een beetje spanning… En wat denk je, zondag gaan we weer terug naar onze Chinese vrienden!
Het links rijden begint ondertussen ook al aardig te wennen. En die grote bak die we hebben parkeren we inmiddels overal moeiteloos in!
Het was weer een mooie dag in Australië, met veel zon, heerlijke temperaturen en mooie avonturen!

Donderdag 5 januari 2017
Na een prima nacht in het huis van onze Chinese vrienden (zelfs zo goed, dat we zondag nog een nachtje terug gaan… ;-)), zijn we vertrokken naar The Grampians N.P., het grootste natuurreservaat van de staat Victoria. Dit park staat bekend om de steile rotsen aan de oostflanken, die erg in contrast staan met de geleidelijk aflopende heuvels in het westen. Het park bezit een aantal mooie uitkijkpunten en wandelingen. De 3 uur durende autorit voerde ons door een uitgestrekt, maar dor landschap naar onze overnachtingsplaats op een camping. We verblijven in een ieniemienie stacaravan, lekker oudbollig, maar is weer eens wat anders :-)
We zijn met de auto een mooie route gaan rijden, naar diverse uitkijkpunten en wandelingen. Lekker door de bergen geslingerd en van de mooie omgeving genoten. Eerst zijn we naar ‘Boroka Lookout’ gereden, van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over Halls Gap en de Wonderland Range. Na wat mooie foto’s gemaakt te hebben, waarvoor we wat halsbrekende toeren uit moesten halen ;-), zijn we weer verder gereden. Iets verderop was het uitzichtpunt ‘Reed Lookout’. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de Victoria Valley. Maar het mooiste moest nog komen: de ‘MacKenzie Waterfalls’. Wat een prachtig uitzicht was dit zeg, onderaan de voet van de waterval. Echt een cadeautje!! Vanwege de steile klim terug en het warme weer (ongeveer 35 graden), was het wel even pittig. Maar weer een goede work-out voor vandaag gehad! Morgen gaan we nog naar ‘The Balconies’ en naar de ‘Pinnacle Lookout’.
Bij terugkomt eerst maar eens wat wasjes gedaan, was wel nodig. Bij gebrek aan een goede droger, hangt onze hele caravan nu vol met was (aan ‘waslijnen’ van tape, aangezien de echte waslijn nog op het vliegveld van Melbourne afgepakt is…). Daarna hebben we heerlijk de BBQ aangestoken en genoten van een welverdiende rosé. Halverwege de maaltijd zijn we naar binnen gevlucht, het begon te regen en te onweren zoals dat het alleen in de bergen kan doen…
Opnieuw een mooie dag, met mooie verhalen!

Vrijdag 6 januari 2017
Vandaag zijn we terug gegaan naar the Grampians N.P. We wilden nog graag naar ‘the Pinnacle’ en ‘the Balconies’ wandelen. Zo gezegd, zo gedaan. De tocht naar the Pinnacle was 2,1 km met een stijgingspercentage van 21%. Nou, dat hebben we geweten… Over allerlei rotsblokken, trapjes en beekjes kwamen we langzaam steeds hoger in de bergen. Ondertussen genoten we van het prachtige uitzicht. Iedereen die we tegenkwamen bleef zeggen dat we er bijna waren, al duurde het nog zo lang ;-) Uiteindelijk bereikte we na 1,5 uur flink bikkelen, en regelmatig wat pauzes, de top; het was het allemaal waard. Wat een fenomenaal uitzicht zeg!! :-D Na een appeltje gegeten te hebben en iets gedronken te hebben, zijn we weer terug naar beneden gegaan. Dit ging gelukkig een stuk makkelijker en 1 tussenstop verder en 3 kwartier later stonden we weer bij de auto.
Na even bijgekomen te zijn in de auto (onder het genot van airco en wat ijswater), zijn we doorgereden naar de parkeerplaats voor de wandeling naar the Balconies. Dit pad ging ook gestaag naar boven, maar had gelukkig geen trapjes e.d. Na ongeveer 20 minuten kwam we aan bij het uitkijkpunt. The Balconies zijn 2 uitstekende rotsplateaus boven elkaar. Wat leuke foto’s gemaakt, onder het genot van een flinke groep Aziaten :-P, en weer terug naar de auto. Het hele pad liep in de volle zon en de temperatuur was inmiddels opgelopen tot 36 graden… Gedurende de hele wandeling zijn we vergezeld door honderden vliegen die continue rondom je hoofd zoemen; hoe warmer, hoe meer er zijn…dus dat beloofd nog wat voor de outback…
Aan het einde van de middag hebben we een welverdiende duik genomen in het zwembad van de camping. Daarna nog even een heerlijke maaltijd in elkaar gezet met behulp van de BBQ en het elektrische kookpitje in de stacaravan. Na een heerlijke douche, besluiten we om vanavond maar eens iets vroeger te gaan slapen!

Zaterdag 7 januari 2017
Vanmorgen zaten we redelijk op tijd weer in de auto, op naar de kust! Na eerst 2 uur door de uitgestrekte vlaktes te hebben gereden, kwam we uit in Warrnambool. Van hieruit start de Great Ocean Road die we gaan rijden. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 39 graden… Na een kleine uurtje touren langs de kust kom we aan in Port Campbell National Park. Het is een erg uitgestrekt park en langs de weg zijn veel parkeerplaatsen gemaakt om alle hotspots van de Great Ocean Road te kunnen zien: o.a. Loch Ard Gorge, London Bridge, The Arch en The Grutto. Als allerlaatste zijn we naar de Twelve Apostles gereden (eigenlijk zijn het er nog maar 7). Waar ons het massa-toerisme eerder een stuk meeviel, was het hier wel raak…!! Maar wat hebben we weer genoten vandaag, super mooie stukken kust en natuur gezien. :-D Morgen gaan we de rest van de Great Ocean Road rijden.
We slapen vannacht in een hostel in Port Campbell, voor het eerste op een 4-persoonskamer; wat dus betekent met 2 vreemden… We zijn benieuwd hoe ons dat gaat bevallen!

Zondag 8 januari 2017
De eerste nacht op een 4-persoonskamer is prima gegaan. Werden wel even wakker toen de deur door onze kamergenoten open gegooid werd, maar verder redelijk rustig. Tot het rond 4.30 flink begon te stormen buiten. Iedereen wakker, alle ramen dichtgedaan en maar weer proberen verder te slapen. Uiteindelijk vroeg uit de veren voor de lange rit over het resterende deel van de Great Ocean Road.
Via Cape Otway en Apollo Bay zijn we naar Lorne gereden. Onderweg zijn we wat gezellige dorpjes gepasseerd en hebben we wat foto’s geschoten op het strand. Verder hebben we vooral genoten van het prachtige uitzicht tijdens deze rit. Helder blauwe zee, mooie stranden en prachtige rotsen! Na in Lorne een broodje gegeten te hebben, zijn we doorgereden naar de Erskine Falls. Wederom een prachtig stukje natuur! Hierna hebben we het laatste stukje van de Great Ocean Road gereden en via Torquay en Geelong zijn we aangekomen in Tarneit; bij onze Chinese vrienden van afgelopen woensdag. Nadat we gekookt hadden, werden we nog uitgenodigd om aan te schuiven bij onze gastheren. Ze hadden dumplings gemaakt en die moesten we toch zeker even proeven! Onder het genot van een gezellig gesprek hebben we dit dan ook gedaan en het smaakte prima!
Tenslotte hebben we de auto nog maar even opgeruimd (was ons 2e thuis geworden afgelopen week ;-)) en de koffers en rugzakken ‘vliegtuig-proof’ gemaakt; morgen vliegen we door naar Alice Springs! Op naar een nieuw gedeelte van Australië!

• 08 Januari 2017 - 12:15

Marjolein:

Hallo avonturiers als ik het zo lees hebben jullie het prima naar jullie zin. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes Marjolein.

• 08 Januari 2017 - 13:35

Cindy Mabrouk:

Leuk om jullie verhalen te lezen. En mooie foto's!
    Groetjes Cindy

• 08 Januari 2017 - 13:56

Karin En Harry:

Wauw wat een hoop meegemaakt weer!!! Ben zo trots op je Stefanie( en Annemiek) jullie doen het toch allemaal maar, wordt er al moe van als ik het allemaal lees

• 08 Januari 2017 - 15:04

Gert En Marjan:

Wat, wat een avontuur meiden. Dat belooft wat voor de rest van de reis. Veel plezier . Groetjes Gert en Marjan.

• 08 Januari 2017 - 17:39

Ronald En Sandra:

Super gaaf meiden om dit allemaal te lezen, wij kijken er echt naar uit!
    Jullie moeten wel een hele goede conditie hebben

• 08 Januari 2017 - 18:07

Mieke:

Jullie hebben weer mooie herinneringen gemaakt; lekker avontuurlijk, en een druk programma als ik het zo lees!

• 08 Januari 2017 - 20:35

Lianne:

Wat een belevenissen, super gaaf! Druk programma hoor, leuk!! Geniet ervan!

• 08 Januari 2017 - 21:43

Yvonne:

Wat leuk om te lezen allemaal en een beetje met jullie mee te reizen op deze manier. Have fun!

• 09 Januari 2017 - 10:09

Ellen:

ik geniet helemaal mee, veel plezier in Alice enneh...ze verkopen daar vliegennetjes voor over je hoofd te doen hoor, hihihi

• 09 Januari 2017 - 22:58

Jeanette Dammers:

Wat een avontuur voor jullie beiden! Lekker genieten voorlopig....
    Groetjes, Jeanette

• 10 Januari 2017 - 05:05

Natalia:

Leuk om allemaal te lezen en de foto's te zien.
    Wel een beetje jaloers, heb nachtdienst en het regent buiten :(
    Veel plezier verder!

Groetjes, Natalia.