Laatste dagen Down Under/East Coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu Laatste dagen Down Under/East Coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Down Under/East Coast

Door: Stèf en Miek

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

31 Januari 2017 | Australië, Brisbane

Maandag 23 januari 2017
Heel de nacht heeft het flink geregend en daar werden we vanmorgen dan ook mee wakker. De temperatuur liet niets te wensen over, nog steeds rond de 30 graden. Op zich was het weer vandaag niet zo erg; we hadden weinig gepland staan, behalve de 4 uur durende rit naar Rockhampton. In deze stad is verder weinig te beleven, het is voor ons dan ook alleen een doorreis plek om naar Hervey Bay te gaan. Waarom niet ergens anders overnachten vraag je je dan af… Om het simpele feit dat er tussen Mackay en Rockhampton gewoon niets is, en dan ook echt niets (op een enkel tankstation na). Het is honderden kilometers één lange rechte weg met bomen en dat is het. Het is erg vermoeiend rijden en dat is ook de reden dat we 4 uur voor vandaag meer dan genoeg vonden!
Eind van de middag zijn we toch nog maar even naar Mt. Archer Lookout gereden. Echter, er was weinig uitzicht vanwege de laaghangende bewolking. Maar zo hebben we onze tijd toch nog een beetje gevuld in deze ‘nietszeggende’ stad ;-) Na nog even geïnternet te hebben en wat gekookt te hebben, zijn we lekker ons bedje ingedoken! Slapen op een 6-persoonskamer met 2 andere Nederlandse meiden (kletst lekker makkelijk ;-)).

Dinsdag 24 januari 2017
Na wederom uitgeslapen te hebben zijn we doorgereden naar Hervey Bay. Dit is onze uitvalsbasis voor de 2-daagse excursie naar Fraser Island, het grootste zand(schier)eiland ter wereld! Wederom was het autorijden weer een lange, saaie rit van 4,5 uur! Iets meer ‘dorpjes’ tegengekomen, maar dat was het dan ook. In de namiddag kwamen we aan bij het hostel. Niemand te bekennen bij de receptie, dus maar even naar het telefoonnummer gebeld wat achter het raampje hing (via de zwarte telefoon op het balkon aan de achterkant, zoals de omschrijving ons mededeelde…;-)). Uiteindelijk onze sleutel ergens uit een kluisje gevist en met de daarop volgende routebeschrijving onze kamer gevonden: een 2 persoonskamer voor de prijs van een 3 persoons, weer een mooie meevaller! ’s Avonds onze tassen gepakt voor 2 dagen Fraser Island (we kunnen geen hele koffers meenemen) en daarna lekker op tijd gaan slapen!

Woensdag 25 januari 2017
Vandaag gaat ons 2-daagse avontuur op Fraser Island beginnen: de Cool Dingo Tour! We werden om 7.15 opgehaald bij het hostel, om vervolgens naar River Heads te Rijden. Hier vertrekt de ferry die ons in 45 minuten op Fraser Island brengt. De Cool Dingo Tour is een ‘guided’ tour voor 18-35 jarigen, toen we de bus in stapten voelden we ons toch wel een beetje oud… ;-) We tourden rond in een knalgele 4WD bus, niet te missen! Na een korte rit over de asfaltwegen van het resort begon het echte off-road rijden met de ‘Rollercoaster’. Het woord zegt het al, maar dan al hobbelend in een bus over zandweggetjes met flinke kuilen en hobbels. We zijn al snel flink door elkaar geschud en de gordel is dan ook geen overbodige luxe! We hebben ‘Basin Lake’ bezocht, dit is een mooi meertje met super helder water waar je helaas niet in mag zwemmen. Daarna hebben we 2 wandelingen gemaakt door het unieke regenwoud (dit is het enige regenwoud ter wereld dat op een zandbodem groeit). Prachtige natuur, waar we helaas geen ‘wildlife’ hebben gezien. Daarna hebben we Central Station bezocht; hier kan je allerlei informatie over de dingo lezen. Vervolgens hebben we nog een wandeling gemaakt waarbij we een slang hebben gezien, holletjes van bepaald soort spinnen en de ‘Satinay Trees’; enorme bomen, zowel in omtrek als in hoogte.
Als afsluiter van de dag hebben we gezwommen in Lake McKenzie; echt zo mooi! Wit zandstrand, verschillende kleuren helder blauw water; het deed ons weer even denken aan de Whitsundays. Nadat we nog een potje beachvolleybal hebben gespeeld, zijn we na de ‘afternoon tea’ naar het resort gegaan waar we overnachtten. We sliepen in het hostel gedeelte met 2 andere meiden op een kamer, prima!
We hebben nog genoten van een prachtige zonsondergang, zo mooi zoals de zon in de zee zakte met die oranje gloed! Onze beste sunset deze vakantie! ’s Avonds genoten van een heerlijk buffet, daarna gedouched en lekker ons stapelbedje ingekropen!

Donderdag 26 januari 2017 (Australia Day)
Vandaag stond in het teken van de 2e dag op Fraser Island. Een vol programma, dus vroeg uit de veren (ook vanwege het feit dat er maar 1 toilet en 2 douches waren voor heel veel dames :-P)! De dag begon al goed toen we nog niet eens vertrokken waren en de eerste dingo zagen! Op het eerste oog een normale hond, maar als je beter weet ga je er toch iets anders naar kijken ;-)
We hebben vandaag, in tegenstelling tot gister, veel meer langs het strand doorgebracht. Allereerst hebben we 45 minuten lang een ‘bumpie ride’ gemaakt, dwars het eiland over om uit te komen op ‘75 Mile Beach’. Dit is de ‘snelweg’ van het eiland, maar dan over het strand! Je mag hier 80 km/hr en we hebben dan ook wel wat 4WD voorbij zien scheuren! Vervolgens doorgereden naar het ‘Maheno Shipwreck’, een aangespoeld schip (wat inmiddels ver vergaan is) van minsten 100 jaar geleden. Daarna zijn we langs ‘The Pinnacles Coloured Sands’ gereden; zandkliffen die uit verschillende kleuren bestaan. Hierna zijn we doorgereden naar het uiterste noorden van Fraser Island om ‘Indian Head’ te beklimmen. Dit is een berg vanwaar je echt een supermooi uitzicht hebt over de zee en het strand! Als laatste voor de lunch zijn we naar de ‘Champagne Pools’ gegaan. Dit zijn 3 natuurlijke ‘jacuzzi’s’ (wat ons betreft had het water dan warmer mogen zijn ;-)) in de rotsen, die gevuld worden door de zee. Nadat we, al picknickend, geluncht hadden zijn we teruggereden naar ‘Eli Creek’. Dit is een soort riviertje met helder koud water, waar we met een (opblaas)band mee de stroom af konden dobberen. Op de terugweg naar het hostel hebben we wederom een dingo gezien, recht voor de bus! Wat een geluk weer!
We besloten om het laatste uurtje door te brengen in het zwembad, even al het zand afspoelen! Hierna nog gegeten in de Dingo-bar, voordat we om 20.30 de ferry terug namen naar Hervey Bay. We hebben echt 2 dagen lang genoten van alle prachtige dingen en de luxe dat we even niets zelf hoeven te regelen!

Vrijdag 27 januari 2017
Vanmorgen eerst maar eens lekker uitgeslapen na 2 dagen vroeg op te zijn gestaan. Wat ons betreft had de wekker nog wel 2 uur later mogen gaan, maar ja… check-out @ 10 a.m.!
We hebben besloten om onze laatste dagen in Australië door te brengen aan de kust en vooral de hele dag NIETS, behalve de hele dag relaxen, liggen op het strand en de winkeltjes afstruinen in de leuke kustplaatsjes. Dit is dan ook precies wat we vandaag gedaan hebben toen we na 2,5 uur rijden in Noosa(Ville) aankwamen. Ingecheckt in het hostel, gelijk maar besloten om een 2e nacht te blijven ;-) en op naar Hastings Street, de ‘boulevard-straat’ van Noosa(Heads). Eerst lekker geluncht en daarna hebben we nog wat souvenirs gekocht. Aan het einde van de middag hebben we nog even aan ons kleurtje gewerkt, om vervolgens ’s avonds te genieten van een heerlijk visje, stokbroodje kruidenboter en een lekkere rosé!

Zaterdag 28 januari 2017
Na een warme nacht op een 6 persoonskamer met snurkende mensen, zijn we vanmorgen eerst gaan kajakken op de Noosa River. Volgens de mevrouw van het hostel konden we 2 kanten op en rond mooie eilandjes varen. Daar waar we twijfelden of we het eerste eilandje al gehad hadden, begon de kajak van Annemieke wel heel erg te wiebelen en was er geen evenwicht meer te vinden. Gevolg: kajak ondersteboven in het water, Annemieke ernaast en een hoop natte kleren en 1 slipper die naar de bodem gezonken was… Als zwemmend naar het strand gegaan en daar eerst dat ding maar eens ‘rechtop’ gezet (bleek de verloren slipper er toch nog in te hangen). Het bleek dat er een gat zat achterin en daar was door de golven iedere keer water in ‘gehoost’, de kajak zat dus vol met water en was langzaam aan gaan zinken… Er zat zoveel water in dat het een kleine 5 minuten duurde voordat ie een beetje leeg was ;-) Ondertussen was het de lucht helemaal dicht getrokken, regende het in de verte en was de wind op komen zetten. Helaas werd het verwachte weerbericht dus toch waarheid… Het is ons namelijk al vaak genoeg overkomen dat het weerbericht heel slecht was en dat er uiteindelijk niets aan de hand was, dus we dachten dat het deze keer ook wel mee zou vallen…! We besloten om niet nog verder de rivier af te gaan en terug te peddelen naar het hostel. Uiteindelijk werd het na 15 minuten weer stralend weer… De kajak van Annemieke bleef iedere keer vol lopen met water, dus uiteindelijk heeft ze ‘m een heel stuk langs het strand door het water gesleept terwijl Stèfanie verder peddelde op zoek naar de plek waar we begonnen waren. Daar kwamen we 3 uur na de start weer aan. Onze work-out voor vandaag weer flink gehad, de ervaring was super; alleen jammer van de lekke kayak!
’s Middags hebben we heerlijk op het strand van Sunshine Beach gelegen. De laatste zonnestralen Down Under nog even opvangen! Aangezien de pannenkoeken een tijdje terug erg goed smaakten, hebben we die vanavond weer gebakken. Het hele hostel was jaloers, omdat wij pancakes aten. Hebben ze even verteld dat het niet moeilijk is: kannetje pancakemix kopen, flesje water erbij, shaken en bakken maar! En dan te bedenken dat de hele maaltijd welgeteld $ 1,50 heeft gekost… :-) We hebben er smakelijk om gelachen!

Zondag 29 januari 2017
Dachten we dat de vorige nacht warm was geweest, nou vannacht was het nog veel gekker…. Wat een hitte zeg, zelfs de ventilator kon er niet tegen op! En buiten was het zoveel lekkerder met een windje; maar ja, om nou de matrassen naar buiten te slepen en op de parkeerplaats van het hostel te gaan liggen… ;-)
Vanmorgen hebben we toch nog een wandeling gemaakt in Noosa National Park; de Coastal Track. Een prachtige route die continue uitzicht had op de nog prachtigere oceaan en stranden. We hebben ‘m uiteindelijk voor de helft gelopen (vanwege de hoge luchtvochtigheid en omdat we het wel mooi vonden geweest :-P), tot aan Hells Gate. Dit is een soort klein baaitje, wat door natuurlijke invloeden is uitgesleten in de rotsen. Helder blauw water en de golven beukten flink op de rotsen. We hebben helaas geen dolfijnen en schildpadden gezien (daar is een grote kans op langs deze route), maar we werden wel beloond met een koala en een grote leguaan. Daarna dezelfde route weer teruggelopen naar de parking.
Hierna zijn we doorgereden naar Caloundra, onze op-één-laatste stop in Australië. Dit is ook weer één van de gezellige dorpjes van de Sunshine Coast. Eerst maar eens de tol-pass regelen voor Brisbane. Omdat we geen woonadres in Australië hebben, kost dit nogal wat moeite. Uiteindelijk is het met veel bombarie gelukt, maar vraag niet hoe! ’s Middags hebben we ons favoriete plekje weer opgezocht: het strand. Dit keer was het Kings Beach. Lekker van de zon genoten, gekletst en ons dagelijkse powernapje gedaan ;-) Aan het begin van de avond zijn we terug gereden naar Bulcock Beach voor de zonsondergang, mooie afsluiting van deze dag!
Op de terugweg even langs de Coles voor ons avondeten… ‘oh ja, het is zondag’…dan sluiten de supermarkten om 5.00 p.m. Dan maar langs de McDonalds…

Maandag 30 januari 2017
Aangezien we op de allerlaatste druppels water hebben geleefd gisteravond en vannacht (water uit de kraan is niet te drinken vanwege de chloorsmaak), zijn we onze dag begonnen met een bezoekje aan Coles.
Vandaag zijn we aangekomen voor onze allerlaatste stop in Australië: Brisbane. Hier brengen we de laatste 2 dagen Down Under door voordat we naar Nieuw Zeeland gaan. Vanmiddag hebben we de Coot-Tha Botanical Gardens bezocht, een mooi stukje tuin waar we onze fotoverzameling weer wat aangevuld hebben. Hier hebben we geluncht tussen de leguanen en de (grote) ibissen, wat een brutale krengen zijn dat :-P Daarna zijn we doorgereden naar Mount Coot-Tha Lookout. Vanaf hier heb je een wijds uitzicht over Brisbane. We hebben de dag afgesloten bij de Southbank Parklands. Dit is een aangelegd strand/meer en zwembad midden in de stad, naast de Brisbane River. Iedereen kan hier gratis gebruik van maken, er zijn lifeguards van 7.00-22.00 en overal (door de hele stad eigenlijk) kan je gratis drinkwater tappen. Kan Nederland nog wat van leren, zo gastvrij als de steden hier zijn! Op de terugweg naar het hostel hebben we onszelf getrakteerd op een overheerlijk ‘frozen yoghurt’. Tijdens het avondeten hadden we vanaf het terras van het hostel een prachtig uitzicht over de skyline!
’s Avonds hebben we de auto maar eens opgeruimd. Was toch ons 2e thuis geworden de afgelopen 2,5 week en deze lag dan ook vol met behoorlijk wat rommel, met name héél véél (lege) waterflesjes! ;-)

Dinsdag 31 januari 2017
Vandaag hebben we Brisbane verder verkend. Al lopend, met de ANWB-gids in ons hand (hoezo toeristen…;-)), zijn we te voet alle highlights van de stad langs gegaan. Eerst via de Victoria Bridge de Brisbane River overgestoken om naar de Treasury Building te gaan. Daarna zijn we naar de City Hall gelopen. Hier is het Museum of Brisbane gevestigd, wat we vereerd hebben met een bezoekje. Daarna hebben we de 85 meter hoge klokkentoren van de City Hall bezocht. We gingen met een oud liftje (wat nog handmatig bediend moet worden) omhoog en van daaruit hadden we aardig uitzicht over Brisbane. Niet meer zo mooi als vroeger, omdat de stad inmiddels volgebouwd is met moderne hoogbouw. Via Queen Street Mall (het meest favoriete winkelgebied van Brisbane) zijn we naar de City Botanic Gardens gelopen. Hier hebben we een korte wandeling gemaakt. Via het Parliament House en het Old Government House kwamen we uit op de universiteitscampus waar we geluncht hebben. In de middag hebben we de stad nog verder doorkruist en hebben we een bezoekje gebracht aan: The Mansions, Eagle Street Pier (een aanlegsteiger voor luxe nagebouwde raderstoomboten) met uitzicht op de Story Bridge , St. Stephen’s Cathedral, General Post Office en Old Commissariat Stores.
Als laatste de Brisbane River weer overgestoken en nog even langs ‘the Wheel of Brisbane’ gelopen. Via de Nepalese Pagoda zijn we nog een keer naar Southbank Parklands gelopen, we konden nog geen afscheid nemen ;-)
Om in het centrum te komen moesten we zo’n 30 minuten lopen. Tijdens deze wandeling hebben we het Cultural Centre al een paar keer gezien, en dat hebben we dan ook gelaten voor wat het is. Na 6 uur slenteren vonden we het mooi geweest en zijn we terug gegaan naar het hostel. Hier hebben we onze koffers weer ‘vliegklaar’ gemaakt en nog even een maaltijd gekookt. We gaan straks op tijd naar bed, de wekker gaat om 2.15 om onze vlucht naar Nieuw Zeeland op tijd te kunnen halen!

5 Weken, 3 (binnenlandse) vluchten, ruim 5400 km autorijden, veel wandel-kilometers en 18 verschillende hostels verder, was dit onze laatste blog vanuit Australië! We vinden het heel jammer dat we weg ‘moeten’. We hebben zoveel mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan, we zijn echt van Australië gaan houden! We gaan het dan ook super missen, maar op naar een nieuw land en naar nog meer avontuur!

• 31 Januari 2017 - 10:31

Lieke De Roest:

Wat gaaf wat jullie meemaken en zien! Heel veel plezier in nieuw zeeland!

• 31 Januari 2017 - 11:41

Trudi:

Hoi Annemiek,
    Klinkt nog steeds fantastisch. Heel veel plezier met het 2e deel van jullie trip.

• 31 Januari 2017 - 14:26

Marjolein:

Weer genoten van jullie belevenissen goede reis naar new zeeland en geniet en schrijf ze maar weer. Mooie foto's trouwens.

• 31 Januari 2017 - 18:16

Karin En Harry:

Wat is het daar mooi en jullie hebben weer mooie momenten beleefd, dat pakt niemand meer van jullie af. Op naar het volgende avontuur!! Have fun girls

• 31 Januari 2017 - 18:44

Ada Klomp Van Os:

Fijne reis nog verder hoor.Geniet van alles wat je ziet.

• 31 Januari 2017 - 20:44

Romy:

Prachtig weer!

• 31 Januari 2017 - 22:33

Gert En Marjan:

Nou meiden weer veel gedaan, gezien en beleefd. Weer prachtige verhalen en foto's.
    Dat was het dan, jullie laatste dagen in Australië. Jammer.
    Snel gegaan die 5 weken, maar dit vergeten jullie nooit meer.
    Maar niet getreurd jullie hebben nog 3 weken te goed in een ander mooi land, Nieuw Zeeland.
    Hopelijk gaan jullie daar net zoveel genieten als in Australië.
    Zijn weer benieuwd naar jullie volgende blog.
    Groetjes van het thuisfront.

• 01 Februari 2017 - 18:12

Pauline:

Wat hebben jullie toch al een hoop gezien en gedaan! Al die belevenissen, wat een mooie herinneringen!
    Veel plezier in Nieuw Zeeland!
    Liefs Pauline

• 02 Februari 2017 - 20:52

Natalia:

De tijd gaat snel!
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!

• 03 Februari 2017 - 21:30

Hans:

Ziet er prachtig uit, mooie foto's. Misschien iets om te fietsen? Heel veel plezier nog met jullie vervolg reis

Hans en Wim

• 04 Februari 2017 - 20:01

Ada Klomp Van Os:

Fijne reis verder.........

• 05 Februari 2017 - 20:01

Mieke:

Leuk om jullie reisverslagen weer te lezen! Mooie avonturen, dit vergeten jullie nooit meer.
    Fijne reis in Nieuw Zeeland...

• 07 Februari 2017 - 01:30

Lia S:

Wat een prachtige reis maken jullie. Leuke verslagen om te lezen met mooie foto's. Genieten maar verder.

• 07 Februari 2017 - 02:42

Marion J.:

Wauw! Ik wil ook!! Gave reis en mooie foto's. Geniet ervan!