The Outback - Reisverslag uit Yulara, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Yulara, Australië van Stefanie Annemieke - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Stèf en Miek

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

13 Januari 2017 | Australië, Yulara

Hier alweer ons derde reisverslag. Leuk dat jullie dit lezen en reacties plaatsen, zowel hier als op Facebook. Leuk om te lezen!

Maandag 9 januari 2017
Na gisteravond toch eigenlijk weer veel te laat naar bed gegaan te zijn en nadat de wekker vanmorgen om 6.00 ging, hebben we de auto terug gebracht en zijn we doorgevlogen naar Alice Springs. Zo’n 2,5 uur vliegen en 1,5 uur ‘terug in de tijd’. Waar het vanmorgen in Melbourne nog een aangename 23 graden was, werden we in Alice Springs verwelkomt met een warme föhn van zo’n 40 graden! Dat is wel even wat anders!! Gelukkig valt het, tot op heden, mee met alle vliegen…dus dat is mooi meegenomen ;-)
Nadat we de auto opgehaald hadden, een Mitsubishi ASX, zijn we vertrokken naar ons hostel. We hadden het al gelijk aardig gehad met de auto, het ding schakelde pas bij 6000 toeren naar de volgende versnelling en er was geen snelheid in te krijgen… :-( Maar ja, misschien waren we ook wel verwend met ons vorige bakkie. We hebben het maar voor lief genomen!
Na ingecheckt te hebben (slapen voor de verandering eens op een 6 persoonskamer) en wat boodschappen gedaan te hebben, zijn we naar de Royal Flying Doctor Service (RFDS) gegaan. Daar hebben we uitleg gekregen over het ontstaan van deze organisatie en wat ze nu zo allemaal doen. Er gaat alleen een verpleegkundige en een piloot mee aan boord, de verpleegkundige kan via de boordradio overleggen met een arts. Het medisch team bestaat uit 9 (fulltime) verpleegkundigen en een aantal artsen. Het team geeft medische hulp bij alle normale vluchten (in afgelegen gebieden) en bij alle ‘emergency flights’. De RFDS heeft nu meer dan 21 bases en ze beheren ook 5 medische centra. Leuk om ook eens een kijkje te nemen in ‘de keuken van het buitenland’. Er kwamen voor ons veel bekende dingen voorbij! Daarna nog een rondleiding in het museum gedaan, waar nog allerlei originele spullen staan vanuit de beginfase van de RFDS, vanaf 1928… Je kan solliciteren als verpleegkundige als je minstens 5 jaar werkervaring hebt in de acute zorg…dus… ;-)
Op de terugweg reden we langs een kantoor van Thrifty, ons autoverhuurbedrijf. Toch maar even langs om te vragen hoe het nou zit met die auto… Blijkt de ‘drive’ stand (van de automaat) dus zowel naar links als naar rechts te kunnen staan. Je raad het natuurlijk al, wij hadden weer eens de verkeerde kant! Daarna reed het wagentje als een zonnetje :-)
Hierna hebben we een verkoelende duik in het zwembad genomen, welverdiend na zo’n warme dag. Na het avondeten hebben we de route voor morgen nog even uitgestippeld. Dat beloofd een lange dag te worden van zo’n 7 uur in de auto.

Dinsdag 10 januari 2017
Vanmorgen ging al vroeg de wekker; snel even douchen, ontbijten en wegwezen! De koffer inpakken is aardig gelukt, zonder onze andere 4 kamergenoten wakker te maken; altijd weer een kleine uitdaging ;-)
Om 8.30 zaten we in de auto, op naar de outback. De eerste tussenstop was 186 km verderop, één lange rechte weg….het was gezellig in de auto, maar echt ‘gezellig autorijden’ is het niet. Na nog eens ruim 250 km over lange, rechte wegen kwam we aan bij Kings Creek Station, onze slaapplaats voor de komende 2 nachten. Onderweg nog even getankt bij een heel klein tankstationnetje, je moet elke mogelijkheid aangrijpen aangezien de volgende gerust 200 km verderop kan liggen. Uiteindelijk hebben we er ‘maar’ 5 uur over gedaan, weer een kleine meevaller dus! Onze overnachtingsplek ligt echt in de middle-of-nowhere. Geen WiFi, geen bereik; wel een pompstation, klein winkeltje waar je wat drinken en een hamburger kan kopen en een zwembad. We slapen in een safari-cabin, een soort van stevig tentje met 2 normale bedden en een ventilator. ’s Middags wederom maar even in het zwembad gelegen om af te koelen (zo rond de 39 graden vandaag en dan is het nog bewolkt…) en ’s avonds flink geschrobd onder de douche om al het rode ‘outback-zand’ er af te poetsen. Na het avondeten zijn we nog even naar een uitkijkpunt gelopen om te kijken naar de zonsondergang. Heel de dag heeft er geen zon geschenen, maar juist toen scheen de zon een beetje tussen de wolken door en konden we toch nog genieten van een prachtig kleurenspel in de wolken! :-) Vanavond vroeg naar bed, om morgen weer vroeg op te staan voor een mooie wandeling. En dat moet je doen als het hier nog niet ‘al te warm is’ (lees: zo rond de 30 graden ;-))!

Woensdag 11 januari 2017
Nadat we vannacht toch wel even wakker hebben gelegen vanwege de enorme regen die viel en de wind die flink tegen onze tent aan blies, ging om 6.45 de wekker. Na een aardig ontbijt zijn we richting Kings Canyon gereden, gelegen in het Watarrka Nationaal Park. We hadden besloten om de South Wall Return Walk te gaan doen, een wandeling van 4,8 km die zo ongeveer 2 uur zou duren. Lang zat in deze temperaturen! Vannacht was het wel wat afgekoeld, dus we begonnen met 27 graden; maar zodra de zon er een beetje doorheen kwam werd het ver boven de 30 graden en was het flink zweten geblazen! Na een redelijk steile klim omhoog, werd het pad na 1/3 van de tocht wat vlakker; wat inhoudt dat je nog steeds behoorlijk klimt, maar niet meer zo steil ;-) Na 75 minuten kwam we aan bij het eindpunt, een diepe kloof met een prachtig uitzicht! Onderweg hebben we ook zeker genoten van alle ‘stunning views’. Na even gerust te hebben zijn we weer naar beneden gegaan. Daar even goed bijgedronken; om 11.00 hadden we er al 2L water inzitten! We wilden ook nog graag de Kathleen Springs Walk (2,6 km; 1,5 uur) doen, maar hadden besloten om eerst even een powernapje te gaan doen in ons tentje! Na een uur werden we wakker :-P Nog even geluncht en toen terug gereden naar het beginpunt van de 2e wandeling. Dit pad was een stuk vlakker, liep langs het gebergte naar een meertje, en we waren dan ook met 50 minuten al weer terug :-) Aan het einde van de middag niet veel meer gedaan, we waren behoorlijk loom van het warme weer. Hebben nog even wat foto’s teruggekeken, wat gegeten en zijn vervolgens vroeg gaan slapen! Morgen weer naar een nieuw stukje outback toe!

Donderdag 12 januari 2017
Na wederom een zeer onstuimige nacht met erg veel regen, harde wind en onweer hadden we besloten om eerst te gaan ontbijten en dan rustig op te frissen, de koffers te pakken en naar Yulara (Ayers Rock Resort) te rijden (we mochten toch pas om 15.00 inchecken). Tijdens het ontbijt spraken we iemand van AAT Kings (organisatie die dagtours organiseert); hij melde ons dat de Kings Canyon dicht was vanwege het slechte weer en dat als we nog naar Yulara wilden rijden vandaag we beter nu weg konden gaan dan over een uur. Dit omdat er bepaalde ‘floodways’ (dwars over de weg stromende beekjes) al onder stonden en het water hier in de loop van de uren alleen maar verder zou gaan stijgen.
Snel ons ontbijt opgegeten, tanden gepoetst, koffers in de auto gezet en wegwezen. Zaten we dan in de middle-of-nowhere in onze 2WD; slapers nog in onze ogen, haar nog in slaapstand, geen make-up op… ;-) Uiteindelijk viel het ons alles mee na alle waarschuwingen die we gehad hadden. 3 Redelijke floodways meegemaakt, maar 3 uur later stonden we veilig in Yulara en konden we ruim 2 uur wachten tot we de sleutel van onze kamer kregen! Doen we de deur open, blijken we een super de luxe hotelkamer te hebben met eigen badkamer en toilet. Wisten zelf niet eens (meer) dat we dit geboekt hadden... :-P Compleet tegenover gesteld aan waar we de afgelopen nachten geslapen hebben, maar we besluiten om maar extra te genieten van deze luxe!
Na wederom wat boodschappen ingeslagen te hebben, maken we een snelle avondhap klaar; bestaande uit wat naanbrood, Grieks vlees en sla. Hierna rijden we naar het Uluru-Kata Tjuta Nationaal Park om te gaan genieten van de zonsondergang bij de Uluru (Ayers Rock). Op weg er naar toe zien we een paar flinke wolken, maar als we er zijn trekken deze toch nog een beetje weg en kunnen we wederom genieten van een prachtig stukje outback!

Vrijdag 13 januari 2017
We wilden vandaag genieten van de zonsopgang bij Uluru, dus de wekker ging echt vroeg: 4.45! Om 6.08 zou de zon op gaan, het was nog een half uurtje rijden dus dan moet je er wat voor over hebben ;-) We hebben genoten van het prachtige uitzicht, maar het zou nog mooier zijn als die ene wolk niet voor de zon had gestaan. Dan hadden we nog meer mooie kleuren gezien op de ‘grote rode rots’. Helaas hadden we het geluk vandaag niet… Na onze fotocollectie nog wat aangevuld te hebben, zijn we weer in de auto gestapt; op naar het beginpunt van onze 1e wandeling. Dit keer met een netje op ons hoofd tegen de vliegen ;-) We hadden er 4 op de planning staan, dus zijn maar gelijk begonnen vanwege de hoge temperaturen en de voorspelde regen later op de dag :-P Om 7.15 hadden we de eerste er al op zitten, de Kuniya Walk (1 km). Hierbij zijn we, langs de Uluru, naar een waterbron gelopen en onderweg hadden we mooi uitzicht met, je raadt het al, de zon die op de rots scheen. Hierna doorgereden naar de Mala Walk. Dit was een wandeling van 2 km waarbij je via een pad en de bijbehorende bordjes van alles kon lezen over hoe de Aboriginals geleefd hebben.
Deel 2 wat we vandaag wilden zien was de Kata Tjuta (The Olgas), dit bergmassief bestaat uit 36 rotskoepels die over 35 vierkante kilometer uitgestrekt zijn. Ook hier hadden we 2 wandelingen op de planning staan, deze waren wel iets langer en steiler (en over onverhard en ongelijk pad) dan de wandelingen bij Uluru. Als eerste zijn we de 2,2 km lange tocht naar de Karingana Lookout (gedeelte van de Valley of the Winds Walk) gaan lopen. De naam van deze walk doet zich eer aan, aangekomen bij het lookout point stond er een heerlijke wind en konden we een klein beetje afkoelen. De temperatuur was inmiddels weer opgelopen naar 33 graden. Genoten hebbend van het prachtige uitzicht, zijn we weer naar beneden gelopen en doorgereden naar de laatste van de 4 wandelingen; de Walpa Gorge Walk (2,6 km). Ook dit was een tocht over onverhard, ongelijk, stijgend pad. Hier loop je diep het gebergte in en krijg je pas echt een goed beeld van hoe immens groot het eigenlijk is. Na een goed uur kwamen we weer bij de auto aan en zijn we als laatste tussenstop doorgereden naar de Kata Tjuta Dune Viewing Area, om nog even uitzicht te hebben op het gehele bergmassief. Net toen we boven stonden (onder het afdakje ;-)) begon het hard te regenen. Goede planning geweest dus dat we klaar waren met de andere wandelingen…
De rest van de middag hebben we lekker geluierd, powernapjes gedaan en in het zwembad gelegen. Welverdiend na onze laatste dag in de outback goed besteed te hebben! ’s Avonds nog even de loodgieter in consult gevraagd om naar het verstopte bad te kijken. Hij kwam met veel toeters en bellen aan om vervolgens het probleem binnen 5 minuten op te lossen! :-)

• 13 Januari 2017 - 13:28

Corina:

Heerlijk om weer jullie avonturen te lezen!
    In afwachting van de foto's die as we speak worden upgeload begreep ik ;) is hier de sneeuw (ja, sneeuw inderdaad) voor het grootste gedeelte weer weggesmolten.
    Meiden, geniet en tot spreeks!

• 13 Januari 2017 - 14:38

Marjolein:

Heb me weer kostelijk geamuseerd met jullie avonturen, en dames wat een leuke en mooie foto's. Succes met het volgende stuk. Groetjes uit een wat nat, sneeuwerig Nederland.

• 13 Januari 2017 - 14:49

Romy:

Prachtig hoor! Blijf lekker doorschrijven, het thuisfront kan wel een zonnetje gebruiken (al is het maar op de computer ;-)). Leuk ook, die vliegennetjes haha!

• 13 Januari 2017 - 17:10

Gert En Marjan:

Hoi meiden wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien. Ook zo sportief met al die wandelingen.
    En zo vroeg op en dat in de vakantie. Lekker temperatuurtje bij jullie. Bij ons is het koud en heeft het gesneeuwd. Al met al helemaal super, geniet er maar lekker van. Mooie foto's. Groetjes van het thuisfront.

• 13 Januari 2017 - 17:53

Harry En Karin:

Heyyy, wat is het toch mooi!! Idd lekke rustig aan gedaan

• 14 Januari 2017 - 09:58

Trudi:

hoi Annemiek,
    Leuk dat je op mijn verslag gereageerd hebt. Ik heb me nu eerst ook voor jou blog aangemeld. Was dit al langer van plan, maar het was er nog niet van gekomen. Ik ben ontzettend benieuwd naar al je foto's. Alleen al uit de verhalen blijkt hoe mooi het allemaal is. Veel plezier.

• 15 Januari 2017 - 19:59

Wilbert En Annie:

Hallo annemieke en stefanie jullie hebben al heel wat beleeft, jullie zullen nog heel veel meer beleven en zien, wij vinden jullie verslagen en foto's erg leuk om te lezen en te bekijken, verder nog heel veel plezier met jullie vakantie en wij blijven jullie volgen met de verslagen en foto's en geniet er nog lekker van jullie mooie reis.

Groetjes van oma en wilbert

• 16 Januari 2017 - 20:35

Mieke:

Mooie verhalen weer ! En ik kan de sfeer bijna voelen, en me weer inleven hoe het was toen ik er een paar jaar geleden ook was. Leuk die vliegennetjes op jullie hoofd :-)

• 19 Januari 2017 - 09:59

Lieke:

Gaaf hoor Annemiek! En lekker warm dus. Heel veel plezier nog, geniet ervan samen!

• 22 Januari 2017 - 15:59

Ellen:

heerlijk meereizen naar al die bekende plekkies!! zalig meiden!